Er zijn duizend dieet tips en je hebt het gevoel dat je ze al allemaal geprobeerd hebt. Na elk weekend begin je weer vol goede moed aan de nieuwe week, met een dieet. Dezelfde symptomen komen steeds weer terug: honger en ongelooflijk veel zin in zoetigheid. Van waar komt dat nu plots? Als je constant denkt “Ik mag niet te veel eten”, dan denk je alleen maar aan… veel eten. Pak het volgende week eens anders aan!

 

1. Water, de rest komt laterfles water

Het is een cliché, maar één die werkt. Drink water. Veel water. En dat al van bij het opstaan. Voor elke maaltijd (dus ook het ontbijt) drink je een volledig glas water. Het geeft je sneller een voldaan gevoel, waardoor er straks minder plaats is voor je (zoete) zonde.

Waarom is water zo gezond?

Water is onmisbaar voor het menselijk lichaam, net als zuurstof. Je kan wel enkele weken zonder voedsel, maar hoogstens een paar dagen zonder water. Water is een uitstekende dorstlesser, het hydrateert je lichaam en houdt je vochtbalans op peil. Een volwassen mens bestaat voor maar liefst 60% uit water (zowat 37 liter water)! De belangrijkste oorzaak van vermoeidheid tijdens de dag is een tekort aan water. En laat nu net die vermoeidheid de oorzaak van onze goesting in ongezonde voeding zijn.

Dus voor wie graag slank blijft is water een must. 0 calorieën, geen suikers of cafeïne, dus geen stoffen die voor overtollige kilo’s kunnen zorgen. Als je voldoende drinkt, verbrandt je lichaam makkelijker calorieën tijdens dagdagelijkse bezigheden. (Om 1000 calorieën te verbranden, heeft je lichaam gemiddeld vier glazen water nodig.)

citroenwater

Water met een lekker smaakje

Vind je water maar “droog”? Probeer dan eens water met een lekker smaakje. Doe er schrijfjes citroen in. Of zelfs aardbeien, sinaasappel,… De mogelijkheden zijn oneindig én lekker. Zo krijg je toch afwisseling in dat smaakloze water.

 

2. Bewegen, bewegen, bewegen!

Met gezonder eten alleen kom je er veelal niet. Combineer je nieuwe eetpatroon met een nieuw bewegingspatroon.

Waarom is bewegen zo gezond?gezonde voeding en beweging

Volgens Van Dale betekent ‘bewegen’ het van plaats, stand of houding veranderen. Dat kan toch niet moeilijk zijn? Juist! Daarom dat beweging eigenlijk een vast deel zou moeten zijn van je levensstijl. Sommige mensen willen graag sporten, maar ze vinden er de tijd niet voor. Weet dat je je leven niet volledig moet omkeren of reorganiseren om voldoende te bewegen. Beweging zit vaak in de kleine dingen. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Maak eens een middagwandeling.
  • Werk wat in de tuin, was eens zelf de auto, laat eens wat meer de hond uit,…
  • Stap eens een halte vroeger af van de bus of van de metro en doe het laatste stuk te voet.

Het komt erop neer om minder passief te leven. Denk eraan dat je om voldoende te bewegen echt geen atleet moet zijn. Als je dagelijks een half uur matig intensief beweegt, is dat eigenlijk al voldoende. Matig betekent dat je hartslag versnelt, maar dat je nog makkelijk met iemand kan praten. Je mag het dus rustig aan doen. Stelselmatig een beetje bewegen helpt een pak meer dan even heel intensief bewegen. Kies daarom een vorm van bewegen waar je plezier aan beleeft. Dat helpt je om het lang vol te houden.

Bouw regelmaat in je bewegingsactiviteit en zoek geen excuses om het een keer over te slaan. Bewegen vereist een zekere discipline.

 

3. Alles mag, maar met mate

gezond-bordZeg niet “Ik eet geen snoep meer”, maar zeg “Ik eet vanaf nu maar 2 snoepjes per dag”. Jezelf alles ontzeggen van dag op dag is zeer moeilijk vol te houden. Neem gewoon van alles kleinere porties, op verschillende momenten van de dag (je kan die momenten ook vastleggen voor jezelf, als je dat makkelijker vindt). Op den duur zal je ook genoeg hebben met die kleinere porties. En je geniet er meer van!
Zorg ook voor voldoende afwisseling op je bord. Eet ook genoeg groenten. Op je bord kan je bijvoorbeeld volgende formule hanteren:

  • 1/4 vlees
  • 2/4 groenten
  • 1/4 aardappelen, pasta, rijst of brood

 

Conclusie

Gooi niet plots je hele leven overhoop, maar doe enkele aanpassingen die op lange termijn blijven. Diëten is geen verandering van een week of een maand. Het is geen tijdelijke aanpassing, maar een aanpassing van je levensstijl. Het is ook altijd leuk als je het samen doet met anderen, zodat jullie elkaar helpen, steunen en aanmoedigen. Veel succes!