verschillende soorten kaasDat blijkt uit een nieuwe studie van Deense onderzoekers. Zij ontdekten dat kaas eters een andere samenstelling van de darmbacteriën hebben, die het metabolisme verhogen én overgewicht kunnen voorkomen.

Een nieuwe wetenschappelijke studie bracht aan het licht dat het eten van kaas kan helpen voor mensen die worstelen om gewicht te verliezen. Ook draagt het eten van kaas bij om de kilo’s er af te houden. De Journal of Agriculture and Food Chemistry publiceerde deze maand een studie het belang aan van iets dat onderzoekers als “kaas metabolisme” omschrijven.

Darmbacteriën

Wetenschappers van de universiteit van Kopenhagen en Aarhus University vergeleken urine en fecale monsters van 15 mannen, die een dieet van melk en kaas of boter volgden, maar geen andere zuivelproducten gedurende twee weken consumeerden. Uit de kleine test bleek dat degenen die tijdens het proces kaas (of melk) aten, een merkbaar verschil in samenstelling van bacteriën in hun darmen hadden.

Obesitas voorkomen

De kaas etende groep had hogere niveaus boterzuur, een anti-inflammatoir vetzuur dat energieproductie verhoogt. Volgens de Amerikaans Diabetes Vereniging verbetert boterzuur in bepaalde omstandigheden het metabolisme, behoudt het de lichaamsvet percentages en voorkomt het de ontwikkeling van obesitas.

kaasplankKaasplank?

Ondanks al deze studies en bevindingen, moet je nog niet te snel naar de kaasplank lopen.

Onderzoekers raden steeds aan om een evenwichtig voedingspatroon te behouden. Zorg dus voor voldoende afwisseling en neem alle voedingsstoffen op die je lichaam nodig heeft. Dus ook kaas.